Drietal zwaait af bij eerste elftal SV Dalfsen

Drie spelers nemen afscheid bij het eerste elftal van SV Dalfsen. Sjoerd Klarenbeek, Fernandez Pruik en Frank Schurer zijn volgend seizoen geen onderdeel meer van het vlaggenschip.

Het drietal speelde lange tijd in het eerste elftal van SV Dalfsen. Allemaal waren ze onderdeel van de ploeg die zich omhoog werkte van de Vijfde klasse naar de Eerste klasse. Hoogtepunten waren de kampioenschappen van 2017, 2018 en 2019.

Sjoerd Klarenbeek (32) debuteerde in oktober 2005 in het eerste elftal. Hij ontwikkelde zich snel tot dragende kracht en nam in 2012 de aanvoerdersband over van Frans Mosterman. Als captain hield hij drie jaar op rij de kampioensschaal omhoog. In 2019 passeerde Sjoerd de grens van 100 competitiedoelpunten in Dalfsen 1, een bijzondere prestatie aangezien hij toch vooral op het middenveld en in de achterhoede speelde. De teller eindigt uiteindelijk op 106 treffers.

Naast de kampioenschappen noemt Sjoerd de sfeer in het team als hoogtepunt. “De weekendjes weg waren onvergetelijk. Maar ook de gezelligheid die we alle jaren hebben gehad. Op vrijdagavond naar een volle kantine en daarna naar Het Oude Station. Dit herhaalden we vaak op zondag.”

De goede prestaties van de laatste jaren heeft volgens Sjoerd ook te maken met aanwas van talentvolle jeugd. “Waarbij deze iets langer de tijd kreeg om aan de verwachtingen te voldoen. Uiteindelijk kregen we een goede mix van leeftijden en persoonlijkheden. Maar zonder goede ondersteuning van trainers en de club was dit nooit gelukt. Alles bij elkaar maakte het tot een succes.”

“Op het moment van stoppen kijk je terug hoe alles is gelopen. Wat ik vooral een groot verschil vind is de betrokkenheid die wij bij het eerste elftal voelden. Van vrijwilligers achter de bar, de schoonmaak van de kleedkamers tot publiek dat bij veel uit- en thuiswedstrijden aanwezig is. Ook lagere seniorenteams staan achter ons, dat is in het verleden wel eens anders geweest. Kortom, SV Dalfsen leeft!”

Volgend seizoen gaat Sjoerd in een lager elftal voetballen, naar eigen zeggen lopen de onderhandelingen hierover nog.

Voor Fernandez Pruik (32) is het de derde keer dat hij afzwaait bij het eerste elftal. De vorige twee keer kwam hij snel terug, maar dat zal dit keer niet gebeuren. Zegt hij. Fernandez, elf dagen jonger dan Sjoerd, debuteerde in februari 2006 in het eerste elftal. Als rechts- of linksback stoomde hij jarenlang over de vleugels, was hij een lastige tegenstander voor vele buitenspelers en pikte hij in totaal 14 keer zelf een doelpuntje mee.

Memorabel moment van Fernandez was zijn doelpunt in de 0-9 overwinning op Haarle in 2017. Na een blessurebehandeling was het de bedoeling dat Fernandez de bal terug zou spelen op de Haarle-doelman. Die middag ging echter elke bal tegen de touwen en zo ook deze.

Over de opmars van SV Dalfsen de afgelopen jaren zegt Fernandez: “We hebben echt een goede lichting. Daarnaast is het team hecht en zit de staf er bovenop. Het is door de jaren heen ook meer prestatiegericht geworden, in plaats van lang leve de lol. De supporters wil ik bedanken voor hun support tijdens onze thuis- en uitwedstrijden.”

Volgend seizoen voetbalt Fernandez in Dalfsen 3.

Frank Schurer (34) debuteerde in februari 2005 in het eerste elftal en was daarmee de langst dienende speler uit de succesvolle selectie die zich opwerkte naar de Eerste klasse. Hij kon uit de voeten als back en als controleur op het middenveld. In de titelraces was hij met zijn tomeloze inzet onmisbaar en niet voor niets speelde hij in de kampioenswedstrijden van 2017, 2018 en 2019 allemaal mee. Wie een doelpunt van Frank heeft gezien behoort overigens tot een select gezelschap, hij schoot in al die jaren twee keer raak.

Ook Frank omschrijft de sfeer in de groep als één groot hoogtepunt. “Ik zou er een boek over kunnen schrijven. Van weekendjes weg, ’trainingskamp’ in Spanje, tot een tal van hilarische avonden. Maar naast het plezier buiten het veld was er ook het fanatisme in het veld. Zo kan ik mij heel wat duels op training herinneren. Dat ging er scherp aan toe, tegen het randje en soms erover, maar daarna drink je een biertje met elkaar en heb je de grootste lol.”

Door dit alles zijn de spelers binnen het eerste elftal allemaal vrienden van elkaar geworden. Frank: “We hebben veel met elkaar mee gemaakt. Zowel leuke dingen als minder leuke dingen. Dit heeft ons dicht bij elkaar gebracht en ik durf rustig te zeggen dat wij een soort vriendengroep zijn geworden die alles voor elkaar over heeft.”

“Ik heb enorm genoten van de periode dat ik in het eerste heb gespeeld. Ik wil alle spelers en staf bedanken met wie ik de gehele periode heb beleefd. Daarbij vind ik het mooi om te zien hoe onze vereniging leeft in de omgeving. Naast de hoeveelheid mensen die wekelijks langs de kant staan, zijn er ook heel veel die het op afstand volgen. Ik ga de complimenten en de kritische blikken enorm missen. Tot slot hoop ik dat wij met z’n allen nog jarenlang gaan genieten van de mooie prestaties op dit niveau en alle successen van onze vereniging.”

Ook Frank is van plan om volgend seizoen in een lager elftal te gaan spelen.

Laatste wedstrijd
Door het abrupte einde van de voetbalcompetities speelde Frank Schurer zijn laatste wedstrijd op 6 maart tegen Noordster (5-1 winst). Fernandez Pruik kwam op 16 februari tegen Roden (3-3) voor het laatst in actie en voor Sjoerd Klarenbeek betekende het duel met VKW (0-3) op 2 februari zijn laatste optreden. Uiteraard zal SV Dalfsen op een later moment, wanneer de veiligheidsvoorschriften dat weer toelaten, op gepaste wijze aandacht besteden aan het afscheid van deze drie spelers.