Klinkende bekerzege bij debutantenbal SV Dalfsen 1

Het eerste elftal van SV Dalfsen is het bekertoernooi begonnen met een klinkende overwinning op zaterdagtweedeklasser VSCO’61 uit Oosterwolde. Op Sportpark Gerner eindige het zaterdagavond in 3-0. Vier spelers maakten hun officiële debuut in de hoofdmacht.

Na vier oefenduels (drie zeges, één nederlaag) stond de eerste bekerwedstrijd van het seizoen op het programma. Op het eigen hoofdveld begon SV Dalfsen met nieuwkomer Jesse Bos in het hart van de verdediging, hij kwam in de zomer over van ASC’62. In de tweede helft maakten ook Yoren Dam (17 jaar), Kariem Own (19) en Rens Brekveld (19) hun eerste officiële minuten in de ploeg van trainer Jacob Grooten.

Het duel met VSCO’61 was bovendien een weerzien met het eigen publiek; de vier oefenduels vonden immers allemaal plaats op vreemde bodem. Voor de laatste keer dat er toeschouwers aanwezig waren bij een thuiswedstrijd van SV Dalfsen 1 moeten we terug naar 27 september 2020. Gelukkig waren er dit keer weer zo’n 200 supporters langs de lijn en zij zagen hoe het vrij lang duurde voordat er iets gebeurde voor de beide doelen.

Spektakel vlak voor rust
Pas in de laatste tien minuten voor rust kwamen de ploegen tot kansen. De bezoekers uit Oosterwolde dachten op voorsprong te komen, maar zagen hun treffer geannuleerd worden wegens buitenspel. Aan de andere kant vielen vervolgens wel geldige treffers. Joren Rietman lanceerde Vince van den Anker, die de bal behendig over de VSCO-goalie lepelde, waarna Jeroen Kamphuis met zijn hoofd het laatste zetje gaf. De 2-0 kwam op naam van Luc van der Vegt, die vanaf de rand van het strafschopgebied beheerst raak schoot. Erik Koedijk had er zelfs nog 3-0 van kunnen maken, maar zijn poging van dichtbij verdween over het doel.

In de tweede helft was Erik Koedijk alsnog betrokken bij de derde Dalfser treffer, al gaf hij na afloop eerlijk toe dat het een eigen doelpunt was van een van de bezoekers. Een hoekschop van Joren Rietman verdween uit de kluts in het VSCO-doel, waarbij lastig te zien was wie het laatste zetje gaf. Aan de andere kant kreeg doelman Mark Knol niet al te veel te doen. Een van de spaarzame momenten dat hij wel in actie moest komen greep hij dan ook aan om het publiek te trakteren op een onvervalste showduik. Pas in de extra tijd moest hij zich echt inspannen, om een vrije trap op fraaie wijze tegen de lat te tikken. Gescoord werd er niet meer op Sportpark Gerner; bij het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Mike Blok gaf het scorebord 3-0 aan.

Derby op komst
Het andere duel in de poule, tussen BWO en ASC’62, eindigde in een 4-2 overwinning voor de Hengeloërs. Volgende week staat de derby tegen ASC’62 op het programma. Op zaterdag 11 september wordt er om 14.30 uur afgetrapt op het hoofdveld van sportpark Gerner. Eerst speelt Dalfsen 1 komende dinsdag nog een oefenwedstrijd tegen zaterdageersteklasser SVI. Dat duel wordt gespeeld in Zwolle en begint om 20.00 uur.