VERSLAG | Dalfsen 1 verslaat ASC’62 en bekert verder

Dalfsen 1 heeft voor het tweede jaar op rij de poulefase van het bekertoernooi overleefd. Op Sportpark Gerner won de ploeg afgelopen zaterdag met 2-0 van buurman ASC’62.

Het onderlinge duel tussen de eerste elftallen van SV Dalfsen en ASC’62 was het klapstuk van een mooie voetbaldag voor de Dalfser voetbalverenigingen. Alles stond namelijk in het teken van de kick-off van FC Dalfsen, de nieuwe gezamenlijke jeugdafdeling. Op en rond de velden was er volop activiteit en bijzonder was ook de presentatie van het nieuwe G-voetbalteam.

Daarna was het tijd voor de bekerclash. Voor het eerst sinds augustus 2014 kruisten SV Dalfsen en ASC’62 weer eens de degens. Destijds stond de blauwwitte brigade er beter voor dan de roodgele, maar inmiddels liggen die verhoudingen toch wel iets anders. SV Dalfsen nam het initiatief en creëerde via Jeroen Kamphuis de eerste kans van de wedstrijd. Aan de andere kant was Matthijs van Gelder dicht bij een doelpunt, maar doelman Mark Knol tikte de bal naast.

De openingstreffer van Sjoerd Klarenbeek was er eentje om in te lijsten. Vanaf een meter of twintig plaatste hij de bal met links keurig buiten het bereik van Thom Scherpenkate. De ASC-goalie had kort daarvoor al geluk dat Remco Hultink hem niet passeerde, hij knalde de bal van dichtbij op de lat. Namens ASC’62 deed Chiel Pasman nog een poging vanaf een meter of veertig, maar Mark Knol voorkwam nog net dat de bal in de kruising viel.

In de tweede helft was aan de sfeer op het veld iets duidelijk te merken dat het ging om een derby. Het aantal overtredingen liep op, met als dieptepunt een spijkerharde overtreding van Daan Dalhuisen op Martijn Huizing. De ASC-verdediger kon met rood het veld verlaten. Desondanks kreeg de ploeg nog een goede kans op de gelijkmaker. Chiel Pasman mikte een minuut of vijf voor het einde maar net naast. Pas in de laatste minuut maakte gooide SV Dalfsen de wedstrijd in het slot. Linksback Niek van Ringen stoomde voor de zoveelste keer mee op en bleef koelbloedig voor het ASC-doel.

Met drie overwinningen bereikt Dalfsen 1 overtuigend de knock-outfase van het bekertoernooi. De loting hiervoor is binnenkort en de eerstvolgende bekerwedstrijd wordt waarschijnlijk gespeeld in november. Tot die tijd gaat de focus op de competitie. Dalfsen 1 debuteert dit jaar in de tweede klasse en begint daarin volgende week met een uitwedstrijd tegen VV Beilen.