Onderzoek toekomst voetbalsport in Dalfsen, Nieuwsbrief september

50 jaar vrouwenvoetbal, 60 jaar ASC’62 en 80 jaar SV Dalfsen: wat hebben we mooie dagen gehad en
wat zijn we gepast trots en dankbaar. En juist vanwege deze gebeurtenissen kijken we verder: hoe houden we dit vast en kunnen we over 10, 50 of 80 jaar opnieuw iets vieren? Nou ja, onze kinderen en kleinkinderen dan.

Hoe ziet de toekomst eruit? Wie het weet mag het zeggen. Zowel bij ASC als bij SVD leeft die vraag en daarom is besloten om een onderzoek te doen: wat is het beste voor de toekomst van de voetbalsport in Dalfsen? Daarbij mag ook gedacht en gesproken worden over nog meer samenwerking tot aan alles bij het oude laten. De resultaten en het advies van de werkgroep volgt op de ledenvergaderingen in november. De onderzoekscommissie is vlak voor de vakantie aan de slag gegaan.

We stellen ons eerst even voor:

Gert Buitenhuis
Ik ben Gert Buitenhuis. Geboren en getogen Dalfsenaar en inmiddels 62 jaar. Als jonge jongen had ik altijd al belangstelling voor voetbal. Helaas is het er nooit van gekomen om zelf in clubverband tegen de bal aan te trappen. Begin jaren 80 ben ik begonnen met het bezoeken van de wedstrijden van
ASC heren 1. Toen het bestuur van ASC in gaten kreeg dat ik de meeste wedstrijden bezocht werd ik al snel gevraagd om wedstrijdverslagen te maken voor de Dalfser Courant. Zo is in 1983 mijn vrijwilligerswerk bij ASC begonnen en dat is tot op heden doorgegaan. In de afgelopen 39 jaar heb ik diverse taken gehad (verslaggever, ondersteuning jeugdvoetbal, toernooicommissie, sponsorcommissie, secretaris, begeleiding heren 1, technische commissie, ontvangst scheidsrechter/bestuur tegenstander). Momenteel maak ik deel uit van de maandagochtendploeg en sinds kort dus onderdeel van de ingestelde onderzoekscommissie.
Ik heb 36 jaar gewerkt bij Achmea zorgverzekeringen en de voorlopers. Het grootste gedeelte als
applicatiebeheerder van een door Achmea zelf gebouwd ziektekostensysteem. Naast voetbal is mijn grootste hobby muziek. Ik verzamel 45 toeren singles.

Jurgen Grobbée
Ik ben Jurgen Grobbée, 55 jaar, vader van Jonah en David, en ik woon in het mooie Hessum. In het dagelijkse leven ben ik directeur van het Alfa-college in Groningen. Ik ben al vele jaren lid van SVD en heb daar ook verschillende rollen gehad: leider, trainer, speler en ben ook 7 jaar jeugdvoorzitter
geweest. Ik speel nu nog bij de veteranen en mijn zonen spelen in JO 19-1 en JO 17-1. Ook ben ik nauw betrokken geweest bij de samenvoeging van de jeugdafdelingen, en nu heb ik zitting in de commissie die een advies uitbrengt over de toekomst van het voetballen in Dalfsen.

Peter van Veen
Begonnen in 1969 als linksback, tot de B1; niet te passeren! Lid van ASC vanaf 1985: jeugdleider, wedstrijdsecretaris, bestuurslid, kascommissie en schoolvoetbal. Maar vooral ook scheidsrechter, zowel bij ASC/FC Dalfsen als voor de KNVB. Op dit moment jeugd. Bij de KNVB: waarnemer, veiligheidsadviseur en tuchtrechter. In het dagelijks leven: gepensioneerd. Liefhebber van topsport en fanatiek volger van het American Football.

Hans-Peter Rhee
Ik ben Hans-Peter Rhee (52) en woon met mijn gezin sinds 2004 in Dalfsen. In ons gezin wordt er gevoetbald, getennist en gehandbald. Mijn zoon is begonnen bij SVD en speelt nu in FC Dalfsen 17-1 met veel plezier. Sinds een aantal jaren speel ik bij de veteranen van SVD op zondag. Voorop staat plezier en dat lukt aardig. In het beroepsleven ben ik eindverantwoordelijk voor de verkoop van ingrediënten bij een Duits chocoladebedrijf.

We hebben al geconstateerd dat de jeugd bij FC Dalfsen het goed doet. Niet alleen sportief, maar er
ontstaan nieuwe vriendschappen, (groot-)ouders met een blauw/wit of rood/geel hart staan gezamenlijk langs de lijn en kijken naar hun (klein-)kinderen alsof ze dat al jaren zo doen. En we merken ook van andere verenigingen dat FC Dalfsen een mooie club is. We willen de jeugd en hun ouders dan ook nadrukkelijk betrekken bij ons onderzoek. Ook hebben we al gesproken met de penningmeesters en de KNVB. Inmiddels hebben we een actieplan gemaakt. We willen veel informatie ophalen. We gaan nog met zo veel mogelijk stakeholders en leden in gesprek. We zullen enkele commissies en instanties uitnodigen, denk aan de gemeente, de KNVB, vrijwilligers en sponsoren.

Maar het belangrijkste hopen we te horen van de leden: wat leeft er, hoe kijken jullie naar de toekomst? Er is al een bericht via de mail naar alle leden gegaan met de opdracht voor ons onderzoek. Binnenkort gaan we een enquête uitzetten met vragenlijsten voor 3 doelgroepen:
Ouders van jeugdleden: je kind is lid van ASC of SVD. Je bent zelf als ouder geen lid en hebt geen
stemrecht, maar je hoort nog weleens wat en je weet wat goed is voor je kind.
Jeugdleden: je bent lid, maar hebt geen stemrecht. Wat vind jij leuk en belangrijk?
Leden: de leden hebben het stemrecht en beslissen uiteindelijk wat er gaat gebeuren. Velen van
jullie hebben ontzettend veel voor je club gedaan en jullie mening en gevoel vinden we erg belangrijk.
Daarnaast willen we met een aantal kopstukken/club-iconen, leden van verdienste afzonderlijke gesprekken voeren: jullie hebben je club groot gemaakt, hoe zorgen we ervoor dat we dit over 10, 50 of 80 jaar nog steeds kunnen zeggen? We gaan jullie hiervoor apart benaderen.

Via de enquête hopen we het meeste aan informatie en wensen te horen. Emotie en gevoel horen daar ook bij. Als je vindt dat dit in de vragen niet helemaal uit de verf komt, dan kun je ons daarna nog benaderen via info@toekomstvoetbalindalfsen.nl

Met vriendelijke en sportieve groet,
Gert Buitenhuis, Jurgen Grobbée, Hans-Peter Rhee, Peter van Veen