Natuurgrasvelden blijven langer dicht

De natuurgrasvelden op Sportpark Gerner gaan voorlopig niet open. De droogte heeft ervoor gezorgd dat het gras onvoldoende is gegroeid de afgelopen weken. Een deel van het groot onderhoud moet opnieuw uitgevoerd worden. Op dit moment is de verwachting dat de natuurgrasvelden in de tweede week van september open kunnen.

Het warme en droge weer is er al vanaf het moment dat de velden doorgezaaid zijn, nu zes á zeven weken geleden. Dit weertype heeft gevolgen voor het goed op gang komen van de groei van het gras. Natuurlijk hebben de vrijwilligers en de mensen van de gemeente er alles aan gedaan om zoveel mogelijk te sproeien, waarmee het ook gelukt is om het gras in leven te houden. De benodigde groei is echter achterwege gebleven en dat is te zien aan de grasbezetting, die minimaal is. Wat wel wil groeien zijn de kruiden die we juist liever niet willen op de sportvelden.

Vanwege de weersomstandigheden is het noodzakelijk een deel van het groot onderhoud over te doen. Dit houdt in dat er verschillende velden opnieuw geverticuteerd en doorgezaaid gaan worden. Verticuteren wordt gedaan om de kruiden te verwijderen en het doorzaaien is om meer grasplanten te krijgen. Verder wordt onderzoek gedaan naar de aanwezige meststoffen, om zo te kunnen bepalen of er nog aanvulling nodig is. Dit alles wordt einde deze week en begin volgende week uitgevoerd, als het wat koeler en natter is.

Het lijkt wellicht alsof de velden mooi groen zijn, maar ze mogen voorlopig dus nog niet gebruikt worden. Dit heeft te maken met het feit dat gras de kans moet krijgen om te groeien en de planten gezamenlijk een goede gesloten grasmat moeten kunnen maken, waarop gesport kan worden. Dit jaar is daar dus meer tijd voor nodig. Het verzoek is om de velden voorlopig met rust te laten, zodat ze in het voetbalseizoen gebruikt kunnen worden. De kunstgrasvelden zijn uiteraard wel open en mogen volop gebruikt worden.