Geslaagde test nieuwe spelregels pupillenvoetbal

Het pupillenvoetbal gaat op de schop en de amateurclubs zullen zich daar op moeten voorbereiden. In het kader van de aanstaande veranderingen organiseerde SV Dalfsen afgelopen maandag testwedstrijden met een aantal mogelijke nieuwe spelregels. Onder meer afvaardigingen van ASC’62, VV Lemelerveld en Be Quick’28 waren aanwezig.

De belangrijkste veranderingen in het pupillenvoetbal staan al vast. Zo gaan de allerkleinsten twee-tegen-twee spelen en wordt de route naar het spelen van elf-tegen-elf-voetbal een stuk geleidelijker, met de invoering van de varianten vier-tegen-vier, zes-tegen-zes en acht-tegen-acht. Zoals in onderstaand overzicht te zien is hebben de nieuwe aantallen gevolgen voor de afmetingen van het speelveld.

wedstrijdvormen
De exacte spelregels staan echter nog niet vast. Zo is nog onduidelijk tot welke leeftijd de spelers mogen intrappen of -dribbelen, in plaats van -gooien. Ook wordt mogelijk geëxperimenteerd met het indribbelen van een vrije trap of hoekschop en het invoeren van een spelleider als vervanger van de scheidsrechter. Om tot de juiste invulling te komen vraagt de KNVB de clubs om input.

Aan dat verzoek gaf SV Dalfsen afgelopen maandag gehoor. Op Sportpark Gerner speelden de O10- en O11-jeugd testwedstrijden. De eerste helft met de huidige regels, de tweede helft met een aantal mogelijke nieuwe regels. Langs de zijkant werd een aantal factoren geobserveerd door de begeleiders. Zo turfden zij onder meer het aantal balcontacten van de spelers, het aantal keren dat de scheidsrechter/spelleider het spel stillegde en hielden zij de zuivere speeltijd bij.

De testwedstrijden werden gespeeld met de volgende regels:

Eerste helft  Tweede helft
Huidige regels Nieuwe regels
Corner Corner -> schieten of dribbelen
Ingooi Ingooi -> schieten of dribbelen
Overtreding -> vrije trap Overtreding -> dribbelen met de bal
Scheidsrechter in het veld Spelleider buiten het veld
Doelpunt -> midden uit Doelpunt -> keeperbal

Belangrijkste doel van de aankomende veranderingen is het spel sneller en aantrekkelijker maken. Na afloop van de testwedstrijden werden de resultaten van de observatoren vergeleken en uiteraard kwamen de kinderen zelf uitgebreid aan het woord: De ‘voorstanders’ van de nieuwe regels merkten op dat er meer gescoord werd in de tweede helft en dat het spel sneller ging. De ‘tegenstanders’ vonden dat alles beter bij het oude kon blijven, omdat ze dat nou eenmaal zou aangeleerd was.

De resultaten van de testwedstrijden worden teruggekoppeld aan de KNVB. Wat de voetbalbond uiteindelijk gaat beslissen is op dit moment nog niet duidelijk. Vooralsnog ligt het wel in de planning om de nieuwe voetbalvormen in te laten gaan vanaf het seizoen 2017/2018.

whatsapp-image-2016-11-01-at-19-24-34