Derbytime! Zaterdagavond: Dalfsen 1 – Hoonhorst 1

Exact 6,1 kilometer. Dat is de afstand tussen Sportpark Gerner in Dalfsen en De Potkamp in Hoonhorst. Komend weekend staan vaste bespelers SV Dalfsen en VV Hoonhorst tegenover elkaar. Niet op zondagmiddag, maar op zaterdagavond. Sportpark Gerner is dan het decor van de enige Dalfser derby die dit seizoen in competitieverband gespeeld wordt.

De ontmoeting met Hoonhorst belooft dit keer een treffen te worden met meerdere oude bekenden. Zo krijgt de Dalfser defensie mogelijk te maken met Florian Braam. De aanvaller doorliep de jeugdteams van SV Dalfsen en speelde vorig seizoen regelmatig mee met het eerste elftal. Hij tekende voor vier competitietreffers namens het Dalfser vlaggenschip, maar besloot afgelopen zomer zijn heil te zoeken in Hoonhorst.

Op Sportpark De Potkamp speelt Florian onder leiding van trainer Andries Lindeboom. Hij was jarenlang een gewaardeerde kracht op het middenveld van Dalfsen 1, waar hij tevens enkele seizoenen de aanvoerdersband droeg. Na zijn carrière op het veld begon hij als trainer. Niet bij een jeugdelftal, maar direct bij Dalfsen 2. Ineens was hij trainer van een aantal vrienden met wie hij jaren lang samenspeelde. Het bleek een gouden zet. In zijn eerste seizoen promoveerde Andries direct naar de reserve 3e klasse, waar hij van Dalfsen 2 een stabiele subtopper maakte. Het was de basis voor het kampioenschap, dat het team vorig seizoen vierde onder Andries’ opvolger, Sander Volkerink.

Stevig luchtduel tijdens Dalfsen 1 – Ulu Spor 1 (3-2) ⚽️ #svdalfsen

Een foto die is geplaatst door SV Dalfsen (@svdalfsen) op 5 Okt 2016 om 6:18 PDT

Pittige klus
In zijn eerste seizoen als hoofdtrainer moet Andries zich met Hoonhorst zien te handhaven in de Vierde Klasse. Iets dat de vereniging in het seizoen 1999/2000 voor het laatst lukte. Een pittige klus, zeker met de jonge selectie die hij onder zijn hoede heeft. Momenteel houden de Hoonhorsters twee ploegen onder zich, te weten Be Quick Zuthpen en Wissel. Aan het einde van de rit zou dat voldoende zijn om rechtstreekse degradatie af te wenden, maar volgt wel nacompetitievoetbal. Vorige week had Hoonhorst een grote slag kunnen slaan. Tegen concurrent Ulu Spor stond de ploeg halverwege met 2-0 voor, dankzij twee treffers van Florian Braam, maar liep het uiteindelijk toch met een 2-2 gelijkspel het veld af.

Zaterdagavond neemt Andries het op tegen de formatie van zijn voormalig teamgenoot Jacob Grooten. In het seizoen 2007/2008 speelden de twee nog samen in het eerste elftal van SV Dalfsen. Nog een overeenkomst is dat beiden bezig zijn aan hun eerste jaar als hoofdtrainer. Jacob was de afgelopen seizoenen als assistent-trainer van Peter Reumer al wel actief bij Dalfsen 1. Hij maakte van dichtbij mee hoe de ploeg in mei, tijdens de laatste twee speelrondes, zowel het kampioenschap als deelname aan de nacompetitie uit handen liet glippen. Dit jaar ligt Jacob met zijn selectie op koers om opnieuw tot het laatst mee te spelen om de prijzen. Inzet is uiteraard een gunstigere ontknoping dan afgelopen seizoen.

ZEVENKLAPPER! Dalfsen 1 maakt gehakt van Haarle: 7-0! ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️#koploper

Een foto die is geplaatst door SV Dalfsen (@svdalfsen) op 6 Nov 2016 om 7:11 PST

Favoriet
Dalfsen strijdt samen met Broekland om de titel ‘herbstmeister’. Het verschil op de ranglijst is drie punten in het voordeel de Broeklanders, maar zij speelden al een wedstrijd meer. Daarbij is het doelsaldo van Dalfsen een stuk beter. De verwachting is dan ook dat winst in de komende twee wedstrijden, tegen Hoonhorst en Wissel, voldoende is om als koploper de winterstop in te gaan.

Gezien de huidige stand in 4H is Dalfsen zaterdagavond de favoriet op Sportpark Gerner. Die conclusie kan je echter niet trekken op basis van recente onderlinge ontmoetingen. In Hoonhorst zal men nog met veel plezier terugkijken op de derby’s van het seizoen 2013/2014. Op Gerner wonnen de Blauwwitten met 2-3 en in eigen huis werd het zelfs 4-1. In de seizoenen daarvoor trok Dalfsen veelvuldig aan het langste eind, met de 7-0 van september 2011 als uitschieter.

29-10-2000 4e klasse H Dalfsen Hoonhorst 1-1
08-04-2001 4e klasse H Hoonhorst Dalfsen 2-4
15-11-2009 5e klasse H Hoonhorst Dalfsen 2-2
02-05-2010 5e klasse H Dalfsen Hoonhorst 2-1
04-09-2011 5e klasse H Dalfsen Hoonhorst 7-0
04-12-2011 5e klasse H Hoonhorst Dalfsen 0-3
11-11-2012 5e klasse H Hoonhorst Dalfsen 0-3
28-04-2013 5e klasse H Dalfsen Hoonhorst 0-1
27-10-2013 4e klasse H Hoonhorst Dalfsen 4-1
16-03-2014 4e klasse H Dalfsen Hoonhorst 2-3

Alle ingrediënten zijn aanwezig om er zaterdagavond weer een boeiende derby van te maken op Sportpark Gerner. Zet Dalfsen een grote stap naar het winterkampioenschap? Of is het wederom Hoonhorst dat aan het langste eind trekt? SV Dalfsen hoopt dat de leden zich massaal verzamelen langs de zijlijn. Het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Herman van Diepen uit Wezep klinkt om 17.00 uur!

hoonhorst-thuis