Dalfsen 1 gaat voor vierde kampioenschap in clubgeschiedenis

Het eerste elftal van SV Dalfsen heeft het kampioenschap in de 4e Klasse H voor het grijpen. Na de klinkende 0-3 overwinning bij concurrent Broekland bedraagt de voorsprong, met nog vier speelrondes te gaan, acht punten. Komende zondag zou het al zover kunnen zijn, als Dalfsen 1 thuis speelt tegen DAVO.

Vanaf het begin van het seizoen haalt de ploeg van trainer Jacob Grooten een hoog niveau. De doelpunten vallen als rijpe appelen en achterin staat het doorgaans als een huis. Overwinning van 7-0, 8-0 en 9-0 staan allemaal al op de uitslagenkaart van dit seizoen. Doordat Broekland lange tijd echter ook de overwinningen aaneenreeg, lukte het tot voorkort niet om voortijdig afstand te nemen van de concurrentie.

Met de overtuigende overwinning van afgelopen Tweede Paasdag, aangemoedigd door circa 150 Dalfsenaren, is het gat dan toch geslagen. De voorsprong op zowel Broekland als Holten bedraagt acht punten. Indien die twee ploegen zondag allebei punten laten liggen, en Dalfsen verslaat DAVO, kan de kurk van de fles. Gezien de wedstrijden die op het programma staan, is dat geen ondenkbaar scenario.

Numero vier
Mocht het Dalfsen 1 lukken om het kampioenschap veilig te stellen, dan zou dat het vierde kampioenschap in de clubhistorie betekenen. De eerste twee titels waren in 1955 en 1956. Onder de naam Algemene Voetbal Vereniging eindigde de ploeg bovenaan in achtereenvolgens de Tweede en Eerste Klasse van de Zwolsche Voetbalbond. De enige keer dat het eerste elftal onder de naam SV Dalfsen het kampioenschap vierde, was in het seizoen 1983/1984.

Uiteraard vonden in de tussenliggende jaren wel promoties plaats. Dat gebeurde telkens als nummer twee op de ranglijst. De enige keer dat Dalfsen 1 wist door te stoten naar de 3e klasse, was in 1993, vlak na het 50-jarig jubileum. Henri Noordman en Jeroen Booijink weten er nog alles van. In 2010 en 2013 waren er promoties vanuit de 5e naar de 4e klasse.

Komende zondag
De eerste taak die Dalfsen 1 zondag heeft, is om zelf te winnen van DAVO. Pas als dat lukt, wordt het interessant om naar de rest te kijken. Vast staat in ieder geval dat Broekland op bezoek bij Be Quick Zutphen een ploeg in vorm treft. De Zutphenaren wonnen onlangs nog dik verdiend van Dalfsen en koersen rechtstreeks af op de derde periodetitel. Daarnaast zal Holten in het uitduel met De Gazelle ook zeker niet eenvoudig krijgen.

Zondag 23 april kan een historische dag worden in dit toch al bijzondere jubileumjaar van SV Dalfsen. De aftrap van de wedstrijd tegen DAVO is zondag om 14.00 uur. Het bestuur en het eerste elftal roepen alle leden, jeugdleden en heel voetbalminnend Dalfsen op om de ploeg aan te moedigen op Sportpark Gerner!