75 jaar SVD | Voorwoord burgemeester Han Noten

“We hebben drie jongens en die hebben alle drie gevoetbald bij SVD. In die roodgele shirts. Waarom SVD weet ik eigenlijk niet meer precies. Waarschijnlijk hebben we daar niet eens zo goed over nagedacht. Omdat hun vriendjes van school ook bij SVD op de voetbal gingen? Waarschijnlijk wel. Maar vaak gaat iets ook goed als je er niet over nadenkt. En in dit geval was dat zo.

Ik kan als vader, en mijn vrouw als moeder, alleen maar dankbaar zijn voor alles wat onze jongens van die club gekregen hebben. Want zo zie ik het wel. Al die vrijwilligers die ervoor zorgen dat de organisatie op orde is, dat de jongens en meiden begeleid worden, de toernooien en voetbalkampen die ieder jaar weer georganiseerd worden; het is een fenomenale hoeveelheid werk. Overigens werk van grote betekenis. Want als u denkt dat onze jongens hebben leren voetballen bij SVD, dan doet u de club werkelijk tekort. Ze hebben geleerd om zich te beheersen (bij de ene was dat wat meer nodig dan bij de ander), ze hebben geleerd dat je moet samenspelen als je iets wilt bereiken (en dat was bij die ander weer meer nodig dan bij die ene) en dat als je wilt winnen, dat je er dan ook echt voor moet gaan. Die lessen gaan over veel meer dan alleen voetballen.

Maar ik heb ook het nodige geleerd. Ik herinner me nog dat onze oudste in A1 speelde. Was dat een promotiewedstrijd? In Hellendoorn? En hij speelde laatste man. Ik stond langs de lijn en ik hield het niet meer. Bij iedere bal die in de buurt van het doelgebied kwam sloeg me het angstzweet uit. Maar ik kon niks anders dan vertrouwen hebben in de jongen. Mijn eerste les in loslaten.

Ik feliciteer de club van harte en wens haar het allerbeste. En nogmaals, mede namens mijn vrouw: bedankt!”

Han Noten
Burgemeester van Dalfsen
& vader van Hendrik, Bram en Mart

“Wij zijn SV Dalfsen dankbaar voor alles wat we van de club gekregen hebben”