SV Dalfsen klaar voor komst PEC Zwolle

Met het oefenduel tegen PEC Zwolle op komst, bereidt SV Dalfsen zich voor op een van de hoogtepunten van het jubileumjaar 2017. Komende zaterdag is de blauwwitte brigade te gast op Sportpark Gerner. Het hoofdveld, inclusief de spiksplinternieuwe tribune, is het decor voor de ontmoeting tussen SV Dalfsen en PEC Zwolle.

‘Een oefenwedstrijd tegen eredivisionist PEC Zwolle.’ Zo staat het evenement van zaterdag 8 juli omschreven in het Jubileummagazine SV Dalfsen 75 jaar. Dat bleek de afgelopen maanden toch nog een gewaagde voorspelling. Pas tijdens de voorlaatste speelronde verzekerde PEC Zwolle zich van lijfsbehoud op het hoogste niveau. Maar het is gelukt en daar gaat het om. Voor het zesde achtereenvolgende jaar spelen de Blauwvingers in de Eredivisie. Een prestatie waarmee SV Dalfsen de naburige profclub van harte feliciteert.

Zeven niveaus lager maakt SV Dalfsen zich op voor de rentree in de derde klasse. In het seizoen 1993/1994 speelde de roodgele brigade eerder al een jaartje op dat niveau. Een kwarteeuw later is de vereniging terug. Overtuigend greep de ploeg van trainer Jacob Grooten afgelopen seizoen het kampioenschap in de Vierde klasse H. Het is de bekroning van de opmars die SV Dalfsen inzette in 2012. Sinds dat jaar – de ploeg finishte als vijfde in de vijfde klasse – eindigde de equipe elk jaar een paar posities hoger.

Foto: Kristian Giesen

Zwolse hoogtepunten
Een opmars zoals SV Dalfsen die doormaakte, voltrok zich 12,5 kilometer verderop ook. FC Zwolle eindigde in 2006 nog als twaalfde in de Eerste Divisie. Stapje voor stapje klom de club uit het dal en uiteindelijk beleefden de supporters grote hoogtepunten. Het kampioenschap in de Eerste Divisie (2012), amper twee jaar later gevolgd door de winst van de KNVB Beker en de Johan Cruijff Schaal. Hoogtepunt was ook het Europese avontuur, met wedstrijden tegen Sparta Praag. Tussendoor veranderde men de naam terug in PEC Zwolle, steeg de capaciteit van het stadion tot boven de 13.000 en finishte de ploeg als zesde in de Eredivisie.

Een van de architecten achter de successen van PEC Zwolle was trainer Ron Jans. De rasechte Zwollenaar stond vier seizoenen aan het roer bij de Blauwvingers en maakte de successen van dichtbij mee. Afgelopen jaar leek het ‘Jans-effect’ echter uitgewerkt. De ploeg streed tot halverwege mei tegen degradatie en de supporters werden niet verwend met het fraaie positiespel van de seizoenen ervoor. Aan opvolger John van ’t Schip de mooie taak om de Zwolse fans weer in verroering te brengen. De voormalig assistent-bondscoach keerde na avonturen in Mexico en Australië terug op Nederlandse bodem.

Voorbereiding
Sportpark Gerner in Dalfsen. Dat is de locatie van een van de eerste wedstrijden die PEC Zwolle speelt onder leiding van Van ’t Schip. Na wedstrijden tegen SC Genemuiden (0-3) en HZVV (eveneens 0-3) is SV Dalfsen de derde tegenstander. Een ruime maand later, in het weekend van 12 augustus, start de Eredivisie. In de tussentijd neemt PEC het nog op tegen (prof)clubs uit binnen- en buitenland. Na Dalfsen zijn achtereenvolgens VVOG, FC Emmen, Almere City, Gençlerbirliği SK en FC Volendam de tegenstanders.

Het programma van SV Dalfsen staat wel vast en dat ziet er heel anders uit. Na de wedstrijd tegen PEC liggen de activiteiten op Sportpark Gerner eerst een aantal weken stil. In augustus start de eerste selectie van trainer Jacob Grooten de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Voordat het echte werk begint, staat in de laatste week van de zomervakantie de feestweek op het programma. Rond 1 september, de oprichtingsdatum van de vereniging, is er van alles te doen op het Sportpark. Ontknoping is op zaterdag 2 september, met onder andere de wedstrijd van Dalfsen 1 tegen de Duitse vrienden van SC Hörstel en de aansluitende feestavond in de tent.

Kaartverkoop
Voordat spelers, fans en vrijwilligers van SV Dalfsen op vakantie kunnen, ligt de focus natuurlijk eerst volledig op het duel met PEC Zwolle. De kaartverkoop is in volle gang. Tickets zijn verkrijgbaar bij Primera Jansen in de Prinsenstraat en kosten slechts €7,50, refererend aan het 75-jarig bestaan van SV Dalfsen. Om op de wedstrijddag lange rijen bij de kassa’s te voorkomen, raadt de organisatie aan om zo veel mogelijk gebruik te maken van deze voorverkoop.

Tijdens de wedstrijd is de gloednieuwe tribune op Sportpark Gerner alleen toegankelijk voor bezitters van een VIP-kaart. Naast een tribuneplaats geeft deze kaart toegang tot de VIP-ruimte, waar onder andere PEC-voorzitter Adriaan Visser voorafgaand aan de wedstrijd aanschuift in een panel. Na afloop kunnen VIP-kaarthouders gebruik maken van het buffet en is er gelegenheid voor een Meet&Greet met de selectie en staf van PEC Zwolle. VIP-kaarten kosten €25,00 en zijn inmiddels uitverkocht.

SV Dalfsen en PEC Zwolle wensen alle bezoekers van het oefenduel een fijne wedstrijd toe!