SV Dalfsen en trainer Jacob Grooten nog jaren met elkaar verder

Jacob Grooten blijft de komende jaren als hoofdtrainer verbonden aan SV Dalfsen. Jacob zet binnenkort zijn handtekening onder een contract tot medio 2023. Beide partijen zijn zeer te spreken over de samenwerking en kijken vol vertrouwen uit naar de toekomst.

De nieuwe overeenkomst is onder voorbehoud dat Jacob wordt toegelaten tot de cursus UEFA A, voorheen Trainer-Coach I. Hij heeft zich aangemeld om deze cursus te volgen tijdens het seizoen 2020/2021, over enkele maanden wordt duidelijk of hij hier daadwerkelijk aan kan deelnemen.

Sinds de zomer van 2016 staat Jacob aan het roer bij het vlaggenschip van SV Dalfsen. In de jaren daarvoor was hij bij de vereniging actief als assistent-trainer van het eerste elftal en had hij het beloftenelftal onder zijn hoede.

De eerste klus van Jacob als hoofdtrainer overtreft tot dusver alle verwachtingen. Onder zijn leiding werd Dalfsen 1 kampioen in de Vierde klasse (2017), de Derde klasse (2018) én de Tweede klasse (2019). Momenteel ligt Jacob, in zijn vierde seizoen als hoofdtrainer, op koers om zich met zijn ploeg te handhaven in de Eerste klasse.

Tekst loopt verder onder de afbeelding

Langdurige overeenkomst
Met deze langdurige overeenkomst spreken SV Dalfsen en Jacob nadrukkelijk het vertrouwen uit in elkaar en de toekomst. Wim van der Vegt, bestuurslid voetbalzaken: “Jacob heeft de afgelopen jaren bewezen de juiste hoofdtrainer te zijn voor onze club. Er is veel gebeurd met de vereniging, mede door de bijzondere prestaties van het eerste elftal. We hebben de afgelopen periode goede inhoudelijke gesprekken gevoerd met het oog op het aangaan van een nieuw contract. Jacob zal het diploma UEFA A moeten halen om in eerste klasse te kunnen blijven trainen.

We hebben onder meer gesproken over de toekomst van de club en hoe we de jeugd vanuit FC Dalfsen al op tijd kunnen betrekken bij onze selectieteams. Jacob is een goede communicator met een visie die goed bij ons past. Selectie, bestuur en supporters hebben groot vertrouwen om opnieuw met Jacob een meerjarig contract aan te gaan.”

Jacob:

Ik ben blij dat we het eens zijn geworden over een nieuw contract. Dat we voor langere tijd aan elkaar verbonden zijn geeft aan dat de club, maar ook de spelersselectie vertrouwen in mij heeft. Dat voelt ontzettend goed.

Zelf wil ik ook graag verder bij Dalfsen. Zoals iedereen weet presteren we al jaren ontzettend goed. Drie keer op rij kampioen en ook dit jaar doen we zeer goed mee in de 1e klasse. Dat is ontzettend knap. Maar het komt ons niet aanwaaien, we werken er hard voor en ik vraag dan ook veel van de jongens. Maar dat kan ook, deze selectie is tot veel in staat.

Als we het kritisch bekijken hadden we in deze klasse een aantal plekken hoger moeten staan. Dat geeft aan dat we kwalitatief en mentaal zeer sterk zijn. Een groot compliment naar de selectie. Ik werk met ontzettend veel plezier met deze groep jongens. We weten wat we aan elkaar hebben, de groep traint hard, wil zich graag verbeteren en het zijn stuk voor stuk goeie kerels.

Daarnaast ben ik blij met de staf. Wim Kamphuis staat elke training enthousiast bij mij op het trainingsveld, Ard Busscher houdt zich bezig met regelzaken naast het veld, Ronald Kooijman zorgt dat de jongens sterk en fit blijven en Dinand Rosink houdt de keepers in vorm en is nauw betrokken bij het eerste elftal. Ten slotte zijn we zeer bij met het tweede elftal. Er staat een prima selectie en die heeft met John Nijhoff (en Nico Kroes) een sterke trainer met wie ik veel communiceer over de selectiespelers.

Naast het veld is de club ook ontzettend goed bezig. Een bestuur dat aan de weg timmert, denk bijvoorbeeld aan de verfraaide kantine. Bij thuiswedstrijden is er een ontvangstcomité opgericht onder leiding van Jan Bosch en Robert Haarman. Raymond Bakema en Alwin Lindeboom vormen de sponsorcommissie, waar we nu al de vruchten van plukken, Jos Ramaker is gepromoveerd tot teammanager en ga zo maar door. Allemaal fijne mensen om mee samen te werken.

Als we na dit seizoen in de 1e klasse blijven spelen moet ik de opleiding UEFA A gaan doen. Een pittige opleiding van één jaar. Mits ik aangenomen word, start deze opleiding in mei 2020. De procedure voor de toelating is heel pittig en het is nog een vraagteken of het voor mij echt door kan gaan. Zo niet… Nou laten we daar maar even niet aan denken. We gaan de procedure met vertrouwen tegemoet.

Met het bestuur heb ik natuurlijk ook naar de toekomst gekeken. Welke selectiespelers in O19 en O17 straks interessant zijn voor de eerste selectie. We hebben een lijst gemaakt met spelers die in mijn ogen potentiële eerste elftal-spelers kunnen worden. Met deze spelers gaan we binnenkort in gesprek en er zullen trainingen volgen. We willen deze spelers goed voorbereiden op de stap naar de eerste selectie. Nu we inmiddels 1e klasse spelen, zal de stap naar de selectie pittig gaan worden. Het is belangrijk om daar op tijd mee te starten. Ook dat is een uitdaging die ik graag aanga bij SV Dalfsen.

Ellen, Lize en Mila zijn ook blij dat ik in Dalfsen blijf. Elke thuiswedstrijd zijn ze van de partij en ze moeten er dan ook niet aan denken dat ik elders trainer zou worden. Ook dat heeft voor mij een belangrijke rol gespeeld om bij te tekenen in Dalfsen. Al met al meerdere tevreden partijen!