Jacob Grooten haalt diploma UEFA B / Trainer-Coach II

SV Dalfsen-hoofdtrainer Jacob Grooten is geslaagd voor de cursus UEFA B, voorheen Trainer-Coach II. Met dit diploma is hij bevoegd om teams te coachen tot en met de tweede klasse. Op dinsdag 8 mei rondde hij de cursus met succes af. De diploma-uitreiking volgt later deze maand.

Afgelopen september vond de eerste bijeenkomst van de cursus plaats in Twello. In de daaropvolgende maanden volgden verschillende onderdelen, waarbij het coachen tijdens wedstrijden, het geven van trainingen en het begeleiden van spelers en staf centraal stonden. Zijn praktijkstages volgde Jacob bij verschillende verenigingen, waaronder WHC en de jeugd van Go Ahead Eagles.

Het is voor Jacob een nieuwe mijlpaal in zijn nog prille periode als hoofdtrainer. In de zomer van 2016 nam hij het stokje over van Peter Reumer en sindsdien draait Dalfsen 1 als een trein. Voor het eerst in 33 jaar vierde de hoofdmacht een kampioensfeest en dit seizoen speelt de ploeg in de derde klasse wederom om de hoogste plaats. Daarnaast wist Dalfsen 1 voor het eerst in de historie te overwinteren in het bekertoernooi, na onder andere stunts tegen De Zweef en IJVV.

Voorwerk
Het moge duidelijk zijn dat Jacob op z’n plek zit bij SV Dalfsen: “Ik ben nu twee jaar hoofdtrainer en het bevalt me zeer goed. Binnen de club gebeuren er leuke dingen, zoals het samengaan van de jeugd met ASC’62. In het eerste jaar werden we natuurlijk kampioen. Heel gaaf om dat in mijn eerste jaar te realiseren. Alleen wil ik wel duidelijk benadrukken dat Peter Reumer en ik, destijds als assistent-trainer, twee jaar eerder al het voorwerk hebben ingezet. Er kwam een andere, maar duidelijke structuur binnen de eerste selectie. Daarnaast hebben we spelers op hun verantwoordelijkheden gewezen en hen laten inzien wat er nodig is om te kunnen presteren. Er zit zeer veel talent in deze groep. De afgelopen jaren hebben we dat er ook aardig uit laten komen, met nu weer een topseizoen. Hoe het ook eindigt.”

En hoe het huidige seizoen eindigt, dat is nog even afwachten. Waar je met 62 punten uit 24 wedstrijden normaal gesproken ruim aan kop gaat, is dat in de Derde klasse C dit seizoen niet het geval. Koploper Dalen laat nauwelijks een steek vallen en heeft momenteel nog net één puntje meer. Het belooft spannend te worden tot de laatste speeldag. Jacob: “Ik wil absoluut kampioen worden. Deze groep verdient het. Vanaf dag één staan we aan kop. We spelen goed, de opkomst tijdens de trainingen is altijd top en we hebben kwaliteiten voor een stap hoger. Een enorm groot compliment voor deze groep. Vijf jaar terug speelden we nog in de vijfde klasse en nu staan we op de drempel naar de tweede klasse, met tussendoor nog bekersuccessen. De groep ontwikkelt zich nog steeds en de spelers zijn gretig.”

“Iets fantastisch neerzetten”
Lukt het niet om kampioen te worden, dan zet Jacob in op promotie via de nacompetitie. “Weer een nieuwe uitdaging. Deze ontwikkeling van het eerste elftal en de ontwikkeling binnen de club geeft mij enorm veel motivatie voor de komende periode. Mijn ambitie is om bij Dalfsen iets fantastisch neer te zetten. Er zitten weer goede O19- en O17-junioren aan te komen, die in potentie absoluut het eerste elftal niveau hebben. Ik zie er naar uit om met deze groep en de aanvullingen weer iets moois op te bouwen!”

SV Dalfsen feliciteert Jacob met het diploma UEFA B en ziet de toekomst rondom het eerste elftal met zeer veel vertrouwen tegemoet!