Tweede leven voor ‘oude’ voetbalshirts SV Dalfsen in Johannesburg

Door Marieke van Duijnhoven

Een aantal maanden geleden klopte ik aan bij Dirk Mosterman van SV Dalfsen. Mijn collega Arjan Bosch had me zijn gegevens gegeven. Of ze nog voetbalshirts hadden die ze niet meer gebruikten. De reden: ik ging op reis naar Zuid-Afrika en op bezoek bij Afrika Tikkun. En die organisatie kon ik blij maken met voetbalshirts. Gelukkig kon SV Dalfsen me helpen.

Voor vijf teams voetbalshirts

SV Dalfsen kreeg nieuwe tenues. Dat had ik gehoord via Arjan. Dat bood mij de gelegenheid om de ‘oude’ shirts mee te nemen naar Johannesburg. In totaal kreeg ik voor vijf teams shirtjes, groot en klein. Voor vijf andere teams haalde ik shirts bij een andere voetbalclub, VV DAW uit Schaijk. Wel zo handig om twee soorten shirts te hebben, anders kunnen ze niet tegen elkaar voetballen…. In totaal ging ik met 10 voetbaltassen vol shirts, een bal en een ballenpomp (voor 10 teams) op weg naar Johannesburg.

In goede handen bij Afrika Tikkun

De shirts hadden echt niet bij een beter goed doel terecht kunnen komen. Deze organisatie, Afrika Tikkun (www.afrikatikkun.org) helpt kinderen van 0 tot en met 18 jaar die geen uitzicht hebben op een mooie toekomst. Kinderen uit de townships. Kinderen uit gezinnen die moeten leven van 180 euro per maand. In een land dat nog steeds een gigantische kloof kent tussen arm en rijk. Nog steeds de naweeën ervaart van de apartheid. En het lukt Afrika Tikkun om deze kinderen op te leiden tot volwassenen die heel sterk in hun schoenen staan, en klaar zijn om mee te werken aan de toekomst van Zuid-Afrika.

De shirts werden met veel dankbaarheid in ontvangst genomen, en meteen aangetrokken. Het bezoek aan Johannesburg, en specifiek Afrika Tikkun, heeft een hele bijzondere indruk bij me achtergelaten. Dankjewel SV Dalfsen voor jullie bijdrage!