Samenwerking jeugd: Voorzitter OZC vertelt verhaal van Ommen

Zo’n dertig leden van de werkgroepen en stuurgroep JVC Dalfsen, waren donderdag 5 oktober aanwezig in een volle en tropische bestuurskamer van SV Dalfsen. Zij hoorden het bevlogen verhaal aan van Willem van Wijngaarden, voorzitter van OZC en één van de drijvende krachten achter de Jeugd Combinatie Ommen.

Willem nam de aanwezigen mee in het traject dat zij een jaar geleden doorliepen en leidde tot de huidige samengang van de jeugdafdelingen van de voetbalvereningingen in Ommen; OVC en OZC. De parallel en vergelijking met ASC’62 en SV Dalfsen kan haast niet treffender. Een zaterdagclub en een zondagclub, waarbij de zaterdagclub iets groter is en het vrouwenvoetbal een prominente plek in die vereniging vervult.

Het verhaal van Willem is weergegeven door journalist Erwin Dijk van de Stentor en kan je terugvinden op pagina 5 van regionale editie (zaterdag 7 oktober). Het gehele artikel tref je hieronder aan.

—————————————————————————————————————————————

ASC ’62 en SV Dalfsen
‘Regel alles op weg naar één jeugdafdeling’

,,Regel het, anders komt de emotie erbij kijken.” Dat is het belangrijkste advies van voorzitter Willem van Wijngaarden van OZC uit Ommen aan het adres van ASC’62 en SV Dalfsen om ook hun jeugdafdelingen samen te laten gaan.

Van Wijngaarden is één van de architecten van de onlangs gestarte samenwerking tussen de jeugdafdelingen van ‘zijn’ club en zondagvereniging OVC’21 uit Ommen. Donderdagavond was hij op sportpark Gerner te gast om de Dalfsenaren van advies te voorzien. Daar zitten beide voetbalclubs nog in de beginfase van het traject dat moet leiden tot één jeugdafdeling.

Van de verdeling van de financiën en de gang van zaken rond sponsoren tot aan het gebruik van de kantines en de doorstroming van jonge voetballers richting de senioren, alles moet geregeld worden. Voor zover ze het nog niet wisten maakte de OZC-voorzitter de verzamelde werkgroepleden duidelijk dat ze nog een flinke puzzel te leggen hebben. De meeste emotie zit natuurlijk bij de naam, het logo en de kleuren van de tenues. Mijn advies aan die werkgroepen is om daar niet mee te gaan buurten. Iedereen vindt daar wat van, dus ga dat niet in de supermarkt bespreken.”

Hoewel hij van een succesvolle integratie in Ommen sprak, was de OZC-voorzitter niet te beroerd om zijn eigen misrekeningen daarin ten sprake te brengen. ,,Ik heb het belang van communicatie onderschat. We hadden vooral in de beginperiode wat meer openheid moeten geven, want op een gegeven moment gaat het langs de lijn van ‘Heb jij al wat gehoord?’ Persoonlijk dacht ik dat we niks naar buiten hoefden te brengen wanneer er geen nieuws was, maar de mensen worden toch graag op de hoogte gehouden. Ook wanneer er eigenlijk helemaal niks te melden is.”
———————————————————————————————————————————-

Hierna was het de beurt aan de coördinatoren van de werkgroepen om verslag uit te brengen van de stand van zaken per werkgroep. Geconstateerd mag worden dat iedereen al erg goed onderweg is, er al veel werk verzet is, dat er nog veel meer moet gebeuren en misschien wel het belangrijkste: de samenwerking en sfeer zijn uitstekend.

Middels het zorgvuldig door Ronald Booijink geregisseerde ‘fotomomentje’, bekrachtigden de coördinatoren van de werkgroepen en de leden van de Stuurgroep hun benoeming en de opdrachtbeschrijving. Hierna werd in kleiner gezelschap nog een aantal onderwerpen besproken die extra aandacht behoeven en die geregeld moeten zijn voor de informatie- en meedenkavond op 18 oktober en algemene ledenvergadering op 22 november.

Hieronder nog even de komende belangrijke data, waar wij graag alle leden, betrokkenen en belangstellenden voor uitnodigen:

Woensdag 18 oktober 20:00 [ASC clubhuis]
Informatie- en meedenkavond voor alle belangstellenden (leden, ouders, maar natuurlijk ook voor onze ambassadeurs!)

Woensdag 22 november 20:00
Besluitvorming in Algemene Ledenvergaderingen bij zowel SV Dalfsen en ASC ‘62