“6-6 op klein veld is nog wel wennen”

Woensdag 21 juni hebben de leiders, trainers, ouders en andere belangstellenden de mogelijkheid gehad om kennis te maken met de nieuwe wedstrijdvorm van de KNVB voor de JO9 voor aankomend seizoen. Via een powerpoint werden de aanwezigen geïnformeerd over de grootste veranderingen, terwijl in een kleedkamer verderop de spelers van JO9-1 van zowel ASC als SVD de uitleg kregen.

Om 19:00 werd er afgetrapt en gespeeld via de nieuwe regels. Al snel bleek er niet echt sprake te zijn van een wedstrijd aangezien de jongens van ASC al een keer hadden geoefend en iets vaardiger bleken te zijn dan de spelers van SV Dalfsen die voor het eerst een activiteit samen deden. In de voorbeschouwing werd al aangegeven dat er meer balcontacten zouden ontstaan, het spel sneller zou worden, vooral door het indribbelen bij een uitbal, corner en vrije trap. Daarnaast meer doelpunten en vooral groter spelplezier voor de voetballers.

Het spel wordt inderdaad sneller, er zijn meer balcontacten en ook de doelpunten vielen er genoeg. Alleen was de verdeling over de teams niet helemaal zoals we graag hadden gezien. 20-1 voor het 6-tal van ASC. De scheidsrechter zoals we die hadden zal verdwijnen en meer de taak krijgen van spelbegeleider, maar in de praktijk “hoef je vrijwel niets te doen, want de jongens regelen het zelf wel” (Jan Holsappel). De kunst is om dit ook zo te laten straks in de competitie, waarbij vooral de rol van ouders heel belangrijk zal zijn. Positief en aanmoedigen is prima, maar bemoei je niet met het spel, want daar is de trainer en begeleiding voor. Gaat een bal net uit en spelen ze verder, laat ze dan voetballen.

De jongens van SV Dalfsen zaten er na afloop enigszins teleurgesteld bij en de reactie dat ze een groter veld leuker vonden was na deze demonstratiewedstrijd misschien wel logisch, terwijl de jongens van ASC iets vrolijker gestemd waren. Toch denken wij dat na een gewenningsperiode beide teams hun draai prima gaan vinden in de nieuwe voetbalvorm.

Voor een totaaloverzicht is de Flyer spelvorm 6 tegen 6 toegevoegd.

Arjan Bosch
Jeroen van Gils