75 jaar SVD | ‘Zwarte Panter’ Geert Wildvank maakte oprichting mee

Hij stopte een strafschop in de kampioenswedstrijd van 1956, was de tweede voorzitter van de Ankummer Voetbal Vereniging en maakte de oprichting van SV Dalfsen in 1942 mee als speler van het eerste elftal. De inmiddels 97-jarige Geert Wildvank probeert de uitslagen van het huidige eerste elftal nog altijd in de gaten te houden. Zo goed en kwaad als het gaat.

Het volgen van SV Dalfsen is niet eenvoudig voor Wildvank, die moeite heeft met lezen. Maar verder is de oude voorzitter nog zeer kwiek. Hij is goed te been en stapt dan ook zelf naar de deur van zijn woning aan de Heideanjer. In de knusse woonkamer lepelt hij vervolgens de ene na de andere herinnering uit de rijke clubhistorie van voetballend Dalfsen op. Hij vertelt over De Zwarte Panter, zoals hij in de jaren 40 en 50 bekendstond in het dorp. Het is dezelfde bijnaam als Wildvanks generatiegenoot Frans de Munck, toenmalig doelman van het Nederlands elftal. Evenals De Munck had Wildvank zwarte haren en keepte hij immer in een volledig zwarte outfit.

Waar De Munck de beste keeper van het land was, stond Wildvank bekend als beste doelverdediger van Dalfsen. Dat was als sluitpost van het eerste elftal nog niet direct een vanzelfsprekendheid. Het stikte immers van de voetbalclubjes in het dorp. “We gingen geruisloos over van de ene naar de andere naam”, blikt de krasse Wildvank terug op de periode voor de oorlog. “Over een naam deden we niet moeilijk. Op de lagere school trapten we met een groepje jongens uit het dorp wel eens tegen een bal. DVO noemden we onszelf. Door Vrienden Opgericht. Ook speelde ik voor DVC, de Dalfser Voetbal Club. Het was echt lukraak een beetje voetballen. Pas later (1940, red.) ontstond de Zwolsche Voetbalbond, toen werd het allemaal wat officiëler.”

De Ankummer Voetbal Vereniging in de jaren 50 met uiterst links Geert Wildvank

Kampioenschap
Uit een vergeelde enveloppe tovert Wildvank een handjevol oude foto’s tevoorschijn. Het zijn voetballers uit Dalfsen, vlak na de oorlog. Uiterst links de Zwarte Panter. Onder de naam Ankummer Voetbal Vereniging behaalde hij in zowel 1956 als 1957 het kampioenschap. Wildvank, die nog samenspeelde met de vader van SVD-erelid Henk Roddenhof, heeft het nog helder voor de geest. “We speelden een kampioenswedstrijd in Giethoorn en ik pakte een strafschop. In die tijd was ik keeper, aanvoerder en voorzitter.”

Als voorzitter was Wildvank onderdeel van het bestuur dat vlak na de oorlog de vereniging leidde. In 1950 volgde hij Jan Stegeman op, de allereerste voorzitter. Tot 1957 zwaaide Wildvank met de voorzittershamer, een functie die hij combineerde het spelen in het eerste elftal. Het was geen eenvoudige periode. “Er was veel te herstellen. Maar we stelden geen hoge eisen. Regelmatig speelden we wedstrijden op een veld waar eerder die dag nog koeien liepen. Dan moesten we zelf de vlaaien van het veld halen, voordat we konden voetballen.”

Gerard Feyen – Geert Wildvank – Theo Feyen

Stiekem
Voetballen werd in die tijd bepaald niet gezien als iets vanzelfsprekends. In de oorlog waren het de Duitsers die het bestaan van een vereniging verboden, waardoor AVV niet in competitie kon spelen. Maar Wildvank en zijn maten lieten zich niet uit het veld staan. “In de oorlog voetbalden we stiekem. Net als we eerder deden op zondagen, wat ook verboden was. Daarvoor moesten we toestemming vragen aan de gemeente, maar dat kregen we lang niet altijd. Toch gingen we altijd voetballen. En dan gebeurde het wel eens dat veldwachter De Lange langskwam. Om een boete te voorkomen nodigden we hem dan uit bij Café Lenferink. Daar gaven we hem een borreltje en dan was het weer goed.”

De herinneringen aan DVO, DVC, AVV en SV Dalfsen blijven elkaar opvolgen. Met plezier kijkt Wildvank terug op zijn periode bij de voetbalvereniging. Sinds zijn afscheid als speler en voorzitter, beiden in 1957, kwam hij nauwelijks nog bij de club. Zaterdag 2 september 2017 is hij er wellicht wel. De Zwarte Panter brengt, als zijn gezondheid het toelaat, een bezoek aan de reünie tijdens de jubileumfeesten van Sportvereniging Dalfsen.

Jaarvergadering AVV (Dalfser Courant 1953)

Bron
: Jubileumkrant SV Dalfsen 75 jaar