Instructie Verantwoord alcoholbeleid en instructie kantinedienst

Een groot deel van onze leden, een groep enthousiaste vrijwilligers en ook ouders/verzorgers van jeugdleden draaien kantinedienst. Velen van hen doen dat al jaren. Er is ook een aantal ouders/verzorgers die dit vanaf dit seizoen voor de eerste keer doen.

Het draaien van kantinediensten brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee bij het schenken van alcohol. Zo is het van groot van belang dat jongeren  onder de 18 jaar absoluut geen alcohol kunnen verkrijgen in de sportkantine. Daarnaast willen we ook alcoholmisbruik en rijden onder invloed voorkomen.

We hechten er daarom veel waarde aan dat alle barmedewerkers op een goede en verantwoorde manier hun vrijwilligerstaak kunnen uitvoeren. Dit willen we doen door het organiseren van een instructieavond waarop de “Instructie Verantwoord Alcoholbeleid” (IVA) gevolgd kan worden en aansluitend uitleg kan worden verkregen over het reilen en zeilen van de kantinedienst met alles wat daarbij komt kijken.

Deze instructieavond zal plaatsvinden op  Maandag 26 september 2016 om 19:30 uur.

Iedereen kan zich voor deze avond aanmelden maar geldt bij voorkeur voor degene die voor het eerst met de kantinedienst in aanmerking komen. Dit zijn de ouders/verzorgers van de jeugdleden en de junioren die dit seizoen voor het eerst bij de senioren voetballen. Er kunnen maximaal 25 personen deelnemen aan deze avond. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen zullen we misschien 1 of meerdere avonden extra organiseren. De deelnemers van deze avond krijgen allemaal het IVA certificaat.

De doelstelling is dat binnen afzienbare tijd alle barmedewerkers in het bezit zijn van dit IVA certificaat. Hiervoor heeft de NOC/NSF in samenwerking met sprotbonden een website ontwikkeld http://www.nocnsf.nl/iva. Met de teksten en filmpjes op deze website wordt je in staat gesteld om op een verantwoorde manier alcohol te kunnen schenken in de kantine. Wanneer je de teksten hebt gelezen en de filmpjes hebt gezien ben je in staat om de test te maken waarmee je een gekwalificeerde barmedewerker wordt en je bardienst mag draaien op het moment dat er alcohol geschonken wordt.

Er zijn dus 2 mogelijkheden om in het bezit te komen van het IVA certificaat:

• Maandag 26 september om 19:30 uur in de sportkantine. Opgave kan door een mail te sturen aan haarman@telfortglasvezel.nl (graag voor 15-09-2016)
  • De online test via de website http://www.nocnsf.nl/iva Bij het veld “e-mailadres bar-verantwoordelijke” kan bovenstaand e-mailadres ingevuld worden. Hierdoor kunnen we bewaken wie allemaal in het bezit is van het IVA certificaat.

We wensen jullie veel succes bij het maken van de test en veel plezier bij het draaien van de bardiensten en we wij willen jullie op voorhand bedanken voor jullie inzet!!!

De kantinecommissie.

Alle schema’s met de indeling van de kantinediensten staan inmiddels weer op de website. Noteer de datums in je agenda en indien je niet kunt zorg dan tijdig voor vervanging of probeer je dienst te ruilen.