Dalfsen JO19-1 komt als winnaar uit de strijd in Hoevelaken

Op zaterdag 8 april mochten de mannen van Jurgen Beuwer aantreden tegen Hoevelaken JO19-1. De thuiswedstrijd tegen Hoevelaken werd met 4-3 gewonnen en de mannen waren erop gebrand om de drie punten ook mee te nemen vanuit Hoevelaken. Na zo’n driekwartier de A28 bekeken te hebben kwamen de Dalfsenaren wat aan de late kant aan op sportpark Kleinhoven en moest het paars/blauwe tenue in recordtijd aangetrokken worden.

Na het warm maken van de spieren en het praatje van de trainer kon de wedstrijd beginnen om kwart over drie. Het spel was in het begin van de wedstrijd van beide kanten behoorlijk nerveus. Dalfsen, wat het normaal wil hebben van de korte en snelle combinaties en een puike steekbal, kwam in de openingsfase niet verder dan lange halen snel thuis. Na een paar goeie kopkansen van Maarten en wat speldenprikjes uit de tweede lijn mocht Joren aanleggen voor een vrije trap op een fijne plek. Joren, die normaal een goeie trap in de poten heeft, raakte de muur. De bal veranderde alleen dusdanig van richting dat de keeper op het verkeerde been stond en de bal in het netje rolde; 0-1 voor Dalfsen binnen het eerste kwartier.

Dalfsen en Hoevelaken gingen na de openingstreffer gewoon verder met waar ze gebleven waren; de bal zo snel mogelijk naar voren peren. Dalfsen kwam wederom niet verder dan wat speldenprikjes. Het enige wat aan het voetbal van Dalfsen positief gevonden mocht worden was de 0 voor B1 keeper Thom. De jongens uit Hoevelaken waren dan ook nog niet echt gevaarlijk geweest.

De jongens uit Gelderland moesten het vooral hebben van lompe duels en wilden nauwelijks iets weten van combinatie voetbal. De lompe duels werkten echter wel in hun voordeel aangezien de scheidsrechter er niet voor floot en wel erg van de discutabele beslissingen was deze zaterdag. Zo kwam in de 40e minuut de linksbuiten van Hoevelaken door en kreeg in de kluts de bal mee. Dit deed hij echter met prima volleybaltechnieken en hij zou hiervoor ook afgefloten moeten worden. De scheids was jammer genoeg bezig met wat gemekker rond de middencirkel en had geen idee wat er gaande was. De aanvallers van Hoevelaken konden dan ook de 1-1 op het scorebord zetten en na flink wat geklaag bij de arbiter gingen de mannen naar de kleedkamer voor een bekertje mierzoete amateurvoetbalranja.

De Dalfsenaren waren in een flinke mineurstemming en het gemopper ging van het veld mee de kleedkamer in. Na wat meningsverschillen bijgelegd te hebben en de knop omgezet te hebben om ervoor te gaan knokken de tweede helft gingen de mannen weer terug naar het veld. Om de periodeaspiraties levende te houden moest er hier natuurlijk wel gewonnen worden.

Het begin van de tweede helft begon zoals het beeld van de eerste helft eigenlijk ook was. Hoevelaken erg kort op de man met venijnige tikjes op de enkel en voornamelijk lange ballen. In de 50e minuut konden de jongens uit Hoevelaken een tikje terug niet hebben en ontstond er een ruzietje wat eindigde in een gele kaart voor Maarten en de aanvoerder van de tegenpartij. Hoevelaken begon hierna wat meer druk naar voren te zetten wat resulteerde in een handjevol cornerballen, zonder echte dreiging. De afvallende bal van de laatste corner viel perfect voor een middenvelder van de rood/witten en hij twijfelde geen moment en nam de bal op de pantoffel. Door een overvolle zestienmeter had Thom te weinig zicht en eindigde de bal in de touwen; 2-1 voor de thuisploeg.

Robin en Jelle kwamen ondertussen de ploeg in en Scott en Joren hebben het veld verlaten. Met verse benen hoopte de trainer het een en ander te forceren. De Hoevelakenaren waren in optimale stemming en hadden al het idee dat ze d’r op en d’r over konden. Niets was minder waar en de Dalfsenaren kwamen binnen de 65e minuut op gelijke hoogte. Na een perfect wippertje van Stijn uit een vrije trap van 35 meter eindigde de bal voor de voeten van sluitpost Thomas, die de bal beheerst op de volley naast de keeper van Hoevelaken plaatste. De grensrechter vlagde nog voor buitenspel, wiens vlag al bij de aanloop van Stijn richting de hemelsblauwe lucht wees, maar de scheidsrechter wilde hier niets van weten en keurde de goal gewoon goed.

Het publiek van Hoevelaken was het hier overduidelijk niet mee eens en bleven het restant van de wedstrijd hun ongezouten mening geven. Ze vonden het blijkbaar een meerwaarde hebben om overal commentaar op te leveren in plaats van hun jongens aan te moedigen. Het zij zo. De Dalfsenaren deden hierom niet minder hun best en waren nog steeds op jacht naar de winnende treffer. De wedstrijd verliep vol strijd en dit kwam Thomas rond de 70e minuut op een gele kaart te staan. De overtreding werd volgens het publiek uit Hoevelaken een ‘debiele kamikazeactie’ genoemd en er werd dan ook geschreeuwd om een andere kleur dan geel. Thomas, die de hele week ziek is geweest, gaf even later aan dat het aan puf ontbrak om verder te gaan en aanvoerder Nik mocht nog even een kwartiertje meedoen. Hij bleek het resterende kwartier een zekerheidje achterin en Hoevelaken creëerde dan ook weinig kansen.

Dalfsen probeerde het de laatste 5 minuten nog met man en macht en dit resulteerde uiteindelijk in een treffer. Na een iets te harde steekpass van Koen gleed de keeper naar de bal toe en was Dalfsen al klaar om om te schakelen. De keeper liet de bal echter los en bleef op de grond liggen. Davey was zeer attent, plukte de bal weg en rolde de bal in het netje; 2-3! Ondanks een slotoffensief van de rood/witten hield Dalfsen stand en kon het de drie punten meenemen naar Dalfsen en waren de mannen na een slechte eerste helft toch in een goede stemming.

Aankomende week is er geen competitiewedstrijd gepland, maar we heten iedereen van harte welkom bij de thuiswedstrijd tegen de kersverse kampioen Nunspeet, op 29 april om half 3. Dalfsen staat met nog twee wedstrijden te spelen gedeeld bovenaan in de derde periode en kan alle steun gebruiken.

Verslag door Stan