Dalfsen 1 is mild voor hekkensluiter HODO

Dalfsen 1 stuurde tegenstander HODO donderdagavond met duidelijke cijfers terug naar huis. Op Sportpark Gerner eindigde het in 5-0. Ondanks deze ruime uitslag, waren het de bezoekers die niet mochten klagen over het eindresultaat. Gezien de krachtsverhoudingen waren dubbele cijfers zeker niet ondenkbaar geweest.

Op voorhand wees alles er al op dat Dalfsen eenvoudig zou afrekenen met de opponent uit Hollandscheveld. Het verschil op de ranglijst is immens, de heenwedstrijd eindigde in 0-6 en Dalfsen beschikt simpelweg over meer voetballend vermogen. Toch had het na twee minuten zomaar 0-1 kunnen staan. De Dalfser defensie stond te slapen, waarop een HODO-aanvaller ineens vrij opdook voor doelman Mark Knol. Laatstgenoemde was wel bij de les en voorkwam een verrassende openingstreffer.

Daarna was het 88 minuten lang eenrichtingsverkeer. Jeroen Kamphuis en Daan van der Vegt zorgden ervoor dat het na amper tien minuten al 2-0 stond. Het publiek vroeg voorzichtig om dubbele cijfers, maar de roodgele brigade nam gas terug. Niet onlogisch met de kraker tegen Dalen voor de boeg. Toch mocht HODO in de handen knijpen dat de achterstand halverwege slechts twee treffers bedroeg. Het Dalfser vizier stond onvoldoende op scherp om de tegenstander echt met beschamende cijfers huiswaarts te sturen.

Rood
Na rust veranderde er weinig aan het spelbeeld. Remco Hultink liep de vijandige sluitpost voorbij en wandelde de 3-0 het doel in, om vervolgens de wraak van de HODO-goalie aan den lijve te ondervinden. Laatstgenoemde mocht namelijk douchen, omdat hij Hultink enkele minuten na zijn treffer met een zware overtreding de wedstrijd uit trapte. De doelman toonde een vergelijkbare charge overigens in de eerste helft ook al op Jeroen Kamphuis, maar die actie bleef wonderwel onbestraft.

Nadat een veldspeler van HODO de keepershandschoenen aantrok, was het Sjoerd Klarenbeek die de toegekende strafschop benutte: 4-0. De aanvoerder bleeft kort voor tijd wederom kalm vanaf elf meter. De kersverse HODO-doelman vergreep zich namelijk eveneens aan een doorgebroken Dalfsen-speler. Ditmaal was scheidsrechter Achttien genadig en hield hij het bij geel. Dat weerhield Klarenbeek er niet van om zijn doelpuntentotaal vanaf de stip verder op te krikken richting de honderd.

Sparen
Bij het invallen van de duisternis verruilden beide ploegen het hoofdveld voor de kantine. Dat HODO het meest gelukkig was met het eindsignaal, is tekenend voor de krachtsverhoudingen. Als Dalfsen de afronding iets beter voor mekaar had, dan was het clubrecord van 12-1 (Wesepe-thuis, 2012) ongetwijfeld in gevaar gekomen. Anderzijds heeft trainer Jacob Grooten zijn steunpilaren prima kunnen sparen voor de clash van komende zondag. Dan is concurrent vv Dalen de tegenstander op Sportpark Gerner en een overwinning in die wedstrijd betekent een voorschot op een nieuw Dalfser kampioenschap.

Foto’s van Fred Snijder zijn te bekijken in het album.